Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Valio fighter for at løse krisen - også i reklamerne på hjemmemarkedet. (foto: Valio)

Hård kamp på det finske mejerimarked

KONKURRENCE Valio kæmper for at finde nye markeder efter tabt eksport til Rusland. Det mærker Arla både i Finland og på andre nærmarkeder.

Bortfald af en femtedel af eksporten. Bøde på EUR 70 mio. for misbrug af dominerende markedsposition. Afskedigelse af 440 medarbejdere. Udfordringer har Valio haft nok af det seneste halvår, hvor især lukningen af det vigtige russiske eksportmarked har kostet dyrt. Afregningsprisen til andelshaverne er på den baggrund nu sænket til 35 cent/liter, hvilket er det laveste niveau i syv år.

Offensiv på flere fronter
Valios pressechef, Pia Kontunen, erkender, at selskabet er tvunget ud i en barsk omstilling. ”Lige nu afsætter vi en større del af mælkeoverskuddet i industrielle bulkprodukter, hvor indtjeningen ikke er optimal. Derfor arbejder vi hårdt på at finde nye forbrugermarkeder med et højere afkast,” siger hun. Offensiven ses blandt andet i Sverige, som efter hjemmemarkedet og Rusland er koncernens vigtigste marked. Svenskerne aftager især yoghurt, smør og laktosefri produkter. Også Danmark rummer muligheder for finnerne, som har fået flere laktosefri produkter som mælk, fløde, yoghurt, smør og ost i Coop’s butikker. Valio finkæmmer således alle koncernens 60 eksportmarkeder. ”I USA har vi stigende succes med Finlandia-osteserien, og Kina er et vækstmarked for vores demineraliserede vallepulver,” forklarer Pia Kontunen. Hun er meget påpasselig med sine kommentarer - især om den russiske krise. ”Vi har ikke råd til den mindste misforståelse. Derfor kommenterer vi helst ikke på forhold omkring Rusland,” siger hun.

Arla mærker pres
Presset på Valio præger det øvrige mejerimarked i Finland. Det mærker Arla Foods, som blev næststørst med en fjerdedel af det finske mejerimarked efter overtagelsen af Ingman i 2008. ”Konkurrencen er især hård for konsummælk, hvor priserne er faldet markant mere i den finske detailhandel i sammenligning med eksempelvis Sverige,” forklarer Henri de Sauvage, koncerndirektør i Arla Sverige med koncernansvar også for Finland. Arlas finske afdeling har haft svært ved at skabe overskud, hvilket blandt andet henføres til urent trav hos konkurrenten. I 2014 blev Valio således idømt en bøde på EUR 70 mio. for prisdumping i perioden 2010-2012, hvor konsummælk blev solgt under omkostningsprisen. Valio har ganske vist anket dommen, men konkurrenterne nåede at opleve et skifte i markedet, inden Ruslandsembargoen kom. ”Det betød, at vi tjente penge i Finland i 2014. Det skete dog også efter flere succesfulde produktlanceringer – blandt andet vores Arla Protein (Skyr-lignende produkt, red.), som vi nu eksporterer til flere markeder,” siger Henri de Sauvage. Han tror fortsat på en god Arla-forretning i Finland, når markedet finder et nyt leje i kølvandet på Ruslandskrisen.

FAKTA – VALIO 2013
Omsætning: EUR 2.029 mio.
Ansatte: 4.600

Seneste nyt