Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Flødeost med ananas og mandler/papaja er en klassisker på ostebordet - ikke mindst til jul. Det er også den mest populære variant af de dekorerede flødeoste, og årligt bruger Korsvej Mejeri 300 ton mandel/papaja alene til denne variant. Fotos: Niels Åge Skovbo

Til: Julebordet Fra: Korsvej Mejeri

JULEKLASSIKER På Korsvej Mejeri er det i øjeblikket højsæson for de dekorerede flødeoste med ca. 28 pct. fedt. Efter jul er det mejeriets hytteost med 1,5 pct. fedt, forbrugerne vil have.

En dekoreret flødeost er næsten lige så uundværlig på et traditionelt, dansk julefrokostbord som sylten og den lune leverpostej. Så når danskerne i november og december lukker øjnene for fedtprocenter og i stedet overgiver sig til julebordets glæder, er det højsæson på Korsvej Mejeri, som er specialist i de dekorative flødeoste. Hvert år bruger mejeriet, der ligger lidt vest for Fredericia, 7-800 ton ingredienser og dekorationsmateriale som blandt andet mandler, purløg, peber, ananas, græskarkerner, forårsløg – og selvfølgelig en masse fløde.

Mest til tyskerne
Bortset fra julefrokost-perioden lever de dekorerede flødeoste en lidt stille tilværelse i Danmark, hvilket først og fremmest hænger sammen med ostenes fedtprocent. ”Jeg tror, at osten, som både er dekorativ og kalorieholdig, passer godt til jul og påske, hvor vi har mere fokus på nydelse end på kalorier. Af samme grund er det heller ikke relevant at lave osten i en fedtfattig variant,” siger mejerichef Mette Nørgaard. Uden for højsæsonen sendes størstedelen af flødeostene derfor ud af landet. Tyskerne er de suverænt største aftagere, men også i bl.a. Spanien, England og Finland er der et marked for ostene, hvoraf godt halvdelen sælges under Arla Foods’ mærke for specialoste, Castello. Meget længere end Europa kommer ostene ikke, da de er kold-tappede og derfor har en begrænset holdbarhed. Når mejeriets afsætning til det danske hjemmemarked alligevel kommer op på 20 pct. af produktionen, skyldes det, at mejeriet også producerer hytteost, som udelukkende sælges i Danmark. Produktionen af den fedtfattige friskost topper altid i januar, når danskerne går på kollektiv slankekur.

Helt speciel produktion
Korsvej Mejeris samlede, årlige produktion ligger på ca. 7.500 ton ost, og det lyder måske ikke af meget i Arla-sammenhæng, når fx Holstebro Flødeost producerer 65.000 ton årligt. Men produktionen på Korsvej kan heller ikke sammenlignes med noget andet. ”Vores produktion er meget kompleks. Vi kan ikke køre store serier af vores varianter – fx laver vi højst 12 ton ad gangen af vores mest populære variant, ananas med mandler/papaja. Til gengæld er det nogle meget lukrative produkter, vi sender ud herfra, og der er ikke ret mange andre mejerier i Europa, der laver noget helt tilsvarende,” siger Mette Nørgaard. De dekorerede flødeoste kræver da også en del manuelt arbejde, fx skal de helt små oste på 20 gram lægges i forme med håndkraft, før de kan pakkes. Dem bliver der lavet 6.000 af i timen.

Klassiske varianter
På årets International FOOD Contest i Herning vandt mejeriet kategorien ’Plain og søde frisk- og flødeoste’ med en rom/rosin-tærte. Indtil for få år siden var der flere varianter med alkohol, bl.a. madeira, whisky og cognac, men det er nu – næsten – et afsluttet kapitel. Til gengæld har mange andre varianter bidt sig godt fast. ”I dag er langt de fleste varianter i vores sortiment nogle, som vi har produceret gennem mange år. For at skabe fornyelse supplerer vi et par gange om året det faste sortiment med en ny variant, der kun er beregnet til at skulle være på markedet et halvt års tid,” fortæller tillidsrepræsentant Mona Jørgensen, som har været på mejeriet i 20 år.

Og et nyt twist
Der eksperimenteres ellers meget med nye smagsvarianter i forsøget på at ramme forbrugernes smag på de enkelte markeder. Her i efteråret har flere af mejeriets medarbejdere således arbejdet hårdt med udviklingen af en helt ny type flødeost, der ikke er set før. Resultatet er en luftpisket flødeost, hvor skiftevis naturel flødeost og flødeost med smag (bl.a. oliven og peber) er sprøjtet lodret ned i små special-udviklede bægre. Det spiralformede mønster har givet osten navnet Twister. Midt i november kunne de franske forbrugere som de første købe Twister-osten i udvalgte supermarkeder. Nu venter medarbejderne på mejeriet spændt på, om den nye flødeost bliver så godt modtaget, at den også vil finde vej til andre markeder.

FAKTA Korsvej Mejeri

Seneste nyt