Julesalg fyrer op under ostebutikkers succes

Den i forvejen gode omsætning i mejeriernes ostebutikker får et voldsomt løft i december. Blandt julens ostehit er Arla Unikas Krondild, Sort Kloster fra Thise Mejeri og Mammen Mejeriernes Havarti med knas.

Ost
Branchen
Detailhandel
Produkter
Aase og Anders, mælkeproducenter ved Vester Assels på Mors, købte bl.a. Sølvræv, Vesterhavsost og Havgus i Arla Unikas butik i Aarhus forleden. ”Vi kan godt lide ost og skal altid herind, når vi besøger vores børn hernede. Til jul køber vi altid nogle andre gode oste end dem, vi kan få i den lokale brugs og ostebutikken på Thise Mejeri. Det er sjovt at prøve noget nyt, og der skal noget for enhver smag, når børnene kommer op til os,” sagde Aase Kristensen.
Aase og Anders, mælkeproducenter ved Vester Assels på Mors, købte bl.a. Sølvræv, Vesterhavsost og Havgus i Arla Unikas butik i Aarhus forleden. ”Vi kan godt lide ost og skal altid herind, når vi besøger vores børn hernede. Til jul køber vi altid nogle andre gode oste end dem, vi kan få i den lokale brugs og ostebutikken på Thise Mejeri. Det er sjovt at prøve noget nyt, og der skal noget for enhver smag, når børnene kommer op til os,” sagde Aase Kristensen.

Julen har englelyd og skaber masser af appetit på ost. Det ved Eva Lunddahl, butikschef for Arla Unika i Klostergade i hjertet af Aarhus, alt om. 

”Generelt er der meget at se til i december, og den sidste uge før jul er årets absolut travleste tid for os. Aarhusianere og folk fra oplandet tager fri for at købe julegaver i byen, og da ekstra god ost hører julen til, kommer mange ind til os,” siger Eva Lunddahl.

Ifølge hende er Gammel Knas, som det er tilfældet hele året, Arla Unikas mest efterspurgte ost i december. Men julekunderne kommer også godt rundt i Klostergade-butikkens sortiment:

”Man vælger bredere i julen, fordi familier og venner samles. Det skaber et behov for at købe noget andet end den personlige favorit, da nogle vil have mildere oste, mens andre ønsker kraftigere typer.”

Et af julens ostehit er hvidskimmelosten Krondild, der passer godt til den øvrige julemad og snaps, oplyser Eva Lunddahl.

”Kæmpe stigning”
I Thise Ostebutik, der har til huse på Thise Mejeri, langer butiksleder Jeanne Søgaard og hendes kolleger også masser af ost over disken i disse dage.

”Vi har en kæmpe stigning i omsætningen. Salget af vores juleostekasser til mellem 100 kr. og 500 kr. eksploderer ind under jul. I gennemsnit sælger vi 8-12 styk hver dag,” siger Jeanne Søgaard.

Efter hendes mening hænger succesen både sammen med navnet ’Thise Mejeri’ og lokalpatriotisme.

”Ud over at vores produkter er godt kendt for deres kvalitet, tror jeg, at de er velegnet for dem, som gerne vil give en gave fra lokalområdet. I hvert fald kommer de fleste kunder fra en radius på 0 til 60 km. Det hænder, at der fx også skal et par liter æblemost fra Lyby Plantage (et kvarters kørsel fra Thise Mejeri, red.) eller nogle flasker fra Brænderiet Limfjorden få minutters kørsel herfra med i kassen,” siger Jeanne Søgaard.

Juleostekasserne fås i to udgaver. En ’værtindemodel’ med tre specialoste fra Thise Mejeri og klassikeren med forskellige oste valgt af personalet i Thises ostebutik eller kunderne.

”Typiske oste i julekassen er Vesterhavsost, Sort Kloster og Juleost. Smør og yoghurt fra mejeriet, et Thise-forklæde eller en bog om mejeriets historie kan også havne i kassen,” siger Jeanne Søgaard.

Nostalgien trækker folk til
Hos Mammen Mejerierne indledte man julemåneden med at fejre etårs fødselsdag for oste- og delikatesseforretningen Mammen Ost og Deli.

”Det har været et forrygende år, og her i december får den lige en tand til. Vi sælger mange tapasplatter og julekurve. Årets julehit er vores treårige Havarti med knas, men vi har også et stort salg af Tange Sø Ost og Mammen Guld Danbo 45+,” fortæller butiksleder Dorte Snedker Halvorsen.

Efter hendes mening skyldes succesen for Mammen Ost og Deli og Mammens ostebutik i Drøsbro Mejeri bl.a. kundernes længsel efter gamle dage og muligheden for at komme tæt på hvert enkelt produkt.

”I butikker som vores kan man smage på ostene og få professionel vejledning. Det kan man ikke lige i et supermarked. Desuden er mange glade for nostalgien ved at komme i Mammen Ost og Deli, der er indrettet i det gamle Taul Mejeri. ’Her kom jeg som barn’, og ’Hertil leverede jeg mælk’ hører vi fx ældre kunder sige,” lyder det fra Dorte Snedker Halvorsen.

Som endnu et trækplaster nævner hun muligheden for at supplere købet af Mammen-ost med specialvarer som whiskysennep, mejeristens snaps, lokalt produceret honning, importerede oste og dansk rom. ”Man behøver ikke altid at servere rødvin til ost. Fx smager rom og Tange Sø Ost dejligt sammen,” siger Dorte Snedker Halvorsen.

Julen er planlægning, planlægning, planlægning …

Julemåneden kræver et ekstra stort planlægningsarbejde på både mejerier og i detailhandlen for at sikre danskerne fløde til risalamanden og smør til både rugbrødet og vaniljekransene.

Læs mere

Julesalg fyrer op under ostebutikkers succes

Den i forvejen gode omsætning i mejeriernes ostebutikker får et voldsomt løft i december. Blandt julens ostehit er Arla Unikas Krondild, Sort Kloster fra Thise Mejeri og Mammen Mejeriernes Havarti med knas.

Læs mere

12 års vækst i den økologiske mejerieksport er brudt

De danske mejerier eksporterede i 2018 økologiske produkter for i alt 1,5 mia. kr. Det er 75 mio. kr. mindre end i 2017.

Læs mere