Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Siden 2010 er salget af soyadrik steget med 9,5 pct. i de danske supermarkeder.

Salget af vegetabilske drikke vokser

TENDENS Sojadrik, mandeldrik, havredrik og risdrik kan ikke hamle op med komælken rent næringsmæssigt, men det forhindrer ikke, at salget stiger både globalt og i Danmark.

Det globale indtag af vegetabilske drikke forventes at stige med 15,5 pct. hvert år frem til 2020, skrev DairyReporter i november. Estimatet er hentet fra MarketsandMarket, og omsat i kroner og øre betyder det et globalt salg på 140 mia. kr., hvilket er tre gange mere end i dag. Også i Danmark er der vækst i de vegetabilske drikke. En analyse fra Landbrug & Fødevarer tidligere på året viste, at salget af sojadrik i de danske supermarkeder er steget med 9,5 pct. siden 2010. Hos fødevareproducenten Naturli’ Foods, som er markedsleder på området, har man også oplevet den stigende efterspørgsel. ”Vi har haft en to-cifret vækstrate hvert år siden 2010, og især de sidste tre år er det gået stærkt,” siger marketingchef Michael Pilgaard, der kan fortælle, at firmaets soja-drik, som var firmaets første produkt i 1988, stadig står for det største salg, men også mandeldrikken er meget populær.

Tendens: Væk fra animalske produkter
”Plantebaserede produkter – ikke kun som drikkevarer – er en kategori i udvikling, derfor vil vi helt sikkert komme med nye produkter på markedet,” siger marketingchefen. I en klumme på Food-supply.dk skriver sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal i oktober: ”Tendensen fra animalsk til vegetabilsk slår også igennem i forhold til mejerivarer og æg, hvor konkurrencen øges, fordi stadig flere plantebaserede alternativer trænger sig på. Mayonnaise baseret på konjac rødder i stedet for æg og et stigende udbud af mælkealternativer, hampmælk, hasselnøddemælk, mandelmælk og så videre, vidner om forandringer. Tidens helseguruer bandlyser nemlig klassiske mejeriprodukter i jagten på sundhed, skønhed og et langt liv.” Som hun mere end antyder, så er det ikke kun folk, der ikke kan tåle komælk, der vælger alternativerne. Det er også en holdning og en livsstil – og ikke mindst et faktum, at flere og flere vælger at leve helt eller delvist vegetarisk, altså uden kød og mejeriprodukter.

Fødevarestyrelsen anbefaler mælk
Fødevarestyrelsen offentliggjorde for et år siden en rapport, der fastslog, at vegetabilske drikke ikke er alternativer til komælken rent næringsmæssigt. Rapporten, som vi omtalte her i bladet, konkluderede: ”Sojadrik, havredrik og mandeldrik kan ikke anbefales anvendt som fuldgyldige alternativer til komælk. Selvom der købes calciumberigede drikke, vil de ikke bidrage med vigtige vitaminer og andre mineraler, som findes i komælk.” Herudover fremhæver rapporten på den negative side, at nogle af drikkene har et indhold af tilsat sukker på højde med sodavand og saft. Men selvom komælken vinder i næringsstofværdi, så vinder de vegetabilske drikke stadig frem på markedet. Det skal dog understreges, at de kun udgør knap en pct. af salget i de danske kølediske.

Seneste nyt