Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Alt mælkefedt – fra bulksmør til højkvalitetssmør som Lurpak - er i høj kurs. (Foto: Flemming Jeppesen)

Alle vil have smør

- så hvorfor producerer mejerierne ikke bare noget mere? Det har direktør for råvarehandel i Arla Foods, Thomas Carstensen, forklaringen på.

’Smørprisen sætter ny rekord’.

Sådan har det lydt gang på gang siden foråret 2016. På det tidspunkt var priserne på mejeriprodukter helt i bund, og smør blev handlet til godt EUR 2.300 pr. ton. Men herefter er prisen på smør stort set kun gået én vej, og det er opad – nærmest med raketfart. I april 2017 tangerede prisen den hidtidige rekord fra september 2007 på ca. EUR 4.400, og i sidste uge, uge 35, nåede den hollandske smørpris op på EUR 6.850 pr. ton – altså 50 pct. over den gamle rekord.

Med sådan et prisniveau skulle man tro, at mejerierne ville skrue op for produktionen af smør. Men det er ikke sket. Tværtimod er produktionen i hele Europa faldet.

Pulver trækker ned
Det paradoks kan direktør for råvarehandel i Arla Foods, Thomas Carstensen, forklare med tre ord: Prisen på skummetmælkspulver.

”For hver gang man producerer et kilo smør, bliver der også produceret to kilo skummetmælkspulver, og da der i lang tid har ligget skummetmælkspulver på lager, har det resulteret i en dårlig pris på pulveret. Fra januar til august i år forventes det, at der er blevet produceret 120.000 ton smør mindre end normalt i Europa. Og da efterspørgslen samtidig har været stærkt stigende, betyder det, at der ikke som normalt er blevet opbygget smørlagre her til efteråret og julen, hvor efterspørgslen er på sit højeste.”

Uændret produktion
Den europæiske mejeriindustri bruger 26 pct. af mælkefedtet til smør, og det tal har ifølge Thomas Carstensen været uændret de seneste 10 år. Så da mælkeindvejningen faldt i 2016, faldt smørproduktionen altså også.

”Samtidig har vi set, at der bliver forbrugt mere smør, og at forbrugerne også er begyndt at vælge de lidt federe oste. Alt i alt har det betydet, at lagrene er ’spist’ op,” siger han og tilføjer, at det er alt mælkefedt, der efterspørges – fra bulksmør til højkvalitetssmør som Lurpak. Men det, der virkelig driver efterspørgslen, er, at industrien mangler fedt.

Ost vinder på prisen
Ud over smør bruges en stor del af mælkefedtet til ost, men fedtet er indtil videre ikke blevet flyttet fra ost til smør. Ostepriserne er nemlig også steget – ganske vist ikke nær så meget som smørprisen, men osteprisen er alligevel højere, end den samlede pris for smør og skummetmælkspulver.

”Osten konkurrerer fint på prisen, og derfor skifter mejerierne ikke bare lige osteproduktionen ud med smør og skummetmælkspulver, så længe man ikke kan komme af med pulveret til en ordentlig pris,” slutter Thomas Carstensen.

Seneste nyt