Vi bruger Cookies

Ved at benytte mejeri.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Dairy Crest har i øjeblikket 20 pct. af det britiske drikkemælksmarked. Hvis Müller får grønt lys til at overtage Dairy Crests konsummælksforretning, kommer det tyske selskab til at sidde på knap halvdelen af markedet for komsummælk i UK. Foto: Dairy Crest

Müller til tops på britisk konsummælksmarked

OPKØB Müllers overtagelse af Dairy Crests konsummælksforretning gør tyskerne til UK’s største mælkeleverandør. Det kan styrke mejerierne over for detailhandlen, vurderer mejeriekspert Barry Wilson.

Müller er klar til nyt tigerspring i Storbritannien. I 2012 betalte det tyske mejeriselskab GBP 280 mio. for at overtage skotske Wiseman, denne gang er tyskerne klar til at spendere GBP 80 mio. på konsummælksaktiviteterne i Dairy Crest. Dermed bliver Müller det største konsummælksmejeri i Storbritannien, såfremt de britiske konkurrencemyndigheder godkender handlen.

Fra tre til to storleverandører
De store supermarkedskæder med Tesco i spidsen klapper næppe i hænderne med udsigt til, at feltet af potentielle storleverandører indsnævres til Arla Foods og Müller Wiseman Dairies. Med Dairy Crest i feltet har detailkæderne forholdsvis let kunnet skifte mellem de tre selskaber, da hovedparten af den britiske mælk sælges i supermarkedernes egne mærker som private label. Det har presset mejerierne, da forbrugerne ikke bemærker et leverandørskifte.

”Selvom detailkæderne i en årrække har presset leverandørerne, har de haft svært ved at tjene penge på konsummælk. Med to stærkere selskaber på markedet kan magtbalancen måske ændres en smule til mejeriernes fordel,” siger Barry Wilson, redaktør på Dairy Industry Newsletter.

Dairy Crest fortsætter
Selvom prisen på GBP 80 mio. ikke er alverden, så tvivler Barry Wilson på, at tyskerne har fundet et guldæg

”Dairy Crest har ikke tjent penge på konsummælk i mange år, og deres anlæg er nedslidte. Jeg er overbevist om, at Müller kommer til at lukke flere produktionssteder i de kommende år,” lyder vurderingen. Handlen omfatter fire mejerianlæg, 72 depoter, varemærket FRijj (milkshakes) samt produktion af bulksmør. Dairy Crest fortsætter med at producere ost, smør og blandingsprodukter baseret på egne kontrakter med 400 mælkeproducenter.

Godkendelse afventes
Konkurrencemyndighederne har endnu ikke godkendt overtagelsen. De har dog hidtil nikket uden de store indvendinger – eksempelvis da Arla Foods i 2012 fusionerede med Milk Link og i 2007 med Express Dairies.

”Det er ikke helt givet, at det går lige så let denne gang, da konkurrencemyndighederne ved seneste fusion mellem Müller og Wiseman netop pegede på, at tre større aktører var acceptabelt. Det skal de altså have ændret holdning til,” siger Barry Wilson. Ud over de tre – måske snart to – store aktører, som sidder på godt 75 pct. af konsummælksmarkedet, rummer markedet 10 mindre, regionale mejerier, hvilket måske kan formilde konkurrencemyndighederne

Seneste nyt